اخبار و گزارش های مهم افغانستان و جهان درهفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

سياف نيز به مبدان آمد

عبدالرسول سياف رهبر اتحاد اسلامي افغانستان نيز براي رياست پارلمان كشور اعلام آمادگي كرد.
وي روز سه‌ شنبه در كابل اعلام كرد كه براي رياست پارلمان افغانستان با ساير رقيبان خود رقابت خواهد كرد.
با اعلام آمادگي سياف اختلاف ميان مجاهدين براي احراز رياست پارلمان افغانستان هر روز بيشتر مي ‌شود.
چندي پيش نيز محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان گفت كه براي احراز پست رياست مجلس نمايندگان، رايزني خود را با جناحهاي سياسي در كشور آغاز كرده است.
پيش از اين نيز محمد يونس قانوني رهبر جبهه تفاهم ملي افغانستان كه ائتلافي از
۱۵حزب مخالف دولت كرزي است، نامزدي خود را براي رياست مجلس اين كشور اعلام ‌كرد.
همچنين خانم شكريه باركزي مدير مسول هفته نامه آيينه زن و نماينده انتخابي و تكنوكرات مردم شهر كابل،
ژنرال نورالحق علومي از افراد ارشد حكومت كمونيست افغانستان ،
و سيد اسحق گيلاني ديگر رهبر مجاهدين و نزديك به حامد كرزي رييس جمهور نيز آمادگي خود را براي
  رياست پارلمان آينده افغانستان اعلام كرده ‌اند.

 

حمله معلولان معترض به مراسم روز جهانی معلولين در کابل

دهها تن از معلولان خشمگين در کابل پايتخت افغانستان، به مراسم گراميداشت روز جهانی معلولان حمله کردند و مانع سخنرانی وزير شهدا و معلولين اين کشور شدند.

اين مراسم، با حضور شماری از مقامات بلندپايه دولتی از جمله صديقه بلخی وزير شهدا و معلولين افغانستان در موسسه پلی تکنيک کابل برگزار شد.

هنوز سخنرانی وزير شهدا و معلولين به پايان نرسيده بود که، گروهی از معلولان ناراضی و خشمگين، وارد تالار شدند و مراسم را برهم زدند.

اين گروه از معلولان که شماری از زنان نيز آنها را همراهی می کردند، با سردادن شعارهايی عليه خانم بلخی، خواستار استغفای او شدند.

يک تن از معلولان ناراضی که خود را به جايگاه سخنرانان رسانده بود، قصد داشت به نشانه اعتراض خود را با ريختن پترول (بنزين) آتش بزند که ديگر معلولان و نيروهای امنيتی از اين کار جلوگيری کردند.

'حقوق ماهيانه: شش دلار'

آنها همچنين می گفتند که آماده اند برای امرار معاش خود و خانواده شان کار کنند، اما دولت زمينه کار را برای آنها فراهم نکرده است.

معلولان معترض در گفتگو با خبرنگاران، از حامد کرزی رييس جمهور کشورشان خواستند تا امور وزارت شهدا و معلولين را به خود آنها بسپارد.

اعتراض کنندگان ادعا می کردند که برای برگزاری مراسم رسمی روز جهانی معلولان در کابل، بيش از ۶۰ هزار دلار مصرف شده است، اما به وضعيت آنها هيچ توجهی صورت نمی گيرد.

واکنش مشاور وزير

او با اشاره به ادعای هزينه شصت هزار دلاری اين مراسم گفت که آنها اين مبلغ را تنها برای امور تشريفاتی مصرف نکرده اند، بلکه تعدادی پوسترهای تبليغاتی نيز از همين پول به چاپ رسانده اند.

آقای سراج افزود که حدود ده درصد کارمندان وزارت شهدا و معلولين را خود معلولان تشکيل می دهند.

جنگهای درازمدت در افغانستان، به گفته مسئولان دولتی، بيش از يک ميليون معلول برجای گذاشته است.

شمار زيادی از اين معلولان، هم اکنون در خيابانهای کابل و ديگر شهرهای افغانستان، به گدايی مشغولند.

 

معادن كشور به بخش خصوصي واگذار مي شود

سخنگوي وزارت صنايع و معادن اعلام كرد كه دولت بزودي تمام معادن كشور را براي استخراج ، از طريق مزايده به بخش خصوصي واگذار مي‌ كند.
عالمي گفت : اكنون
۳۰۰ نوع معدن مختلف در سراسر افغانستان كشف و شناسايي شده كه دولت در نظر دارد اين معادن را به سرمايه ‌گذاران خارجي و داخلي واگذار كند.
وي افزود: قانون مواد معدني افغانستان كه چندي قبل توسط كابينه دولت تصويب و با امضاي رييس جمهوري اجرايي شد روند واگذاري اين معادن را مشخص كرده‌ است.
عالمي تاكيد كرد : افغانستان اكنون معدن مس عينگ ولايت لوگر در شرق كابل را به مزايده گذاشته ‌است كه بزودي استخراج از آن توسط شركتهاي خصوصي آغاز خواهد شد.
وي اظهار داشت : ارزش اين معدن كه ذخيره مس خالص آن‪
۳ ميليون تن اعلام شده‪ ۳۳ميليارد دالر برآورد شده ‌است.
عالمي تاكيد كرد : چگونگي روند واگذاري اين معادن در آينده اعلام خواهد شد.
به گفته وي ، دولت افغانستان در نظر دارد تا منابع نفت و گار شمال افغانستان را نيز در آينده به بخش خصوصي واگذار كند.
چندي قبل نيز وزير صنايع و معادن ‌افغانستان از تمام سرمايه‌ گذاران خارجي خواست در زمينه استخراج معادن و صنايع، افغانستان را ياري دهند.

 

هشدار سازمان ملل: خطر گسترش ايدز در افغانستان 

سازمان ملل متحد هشدار می دهد که شرايط برای گسترش خطر ايدز در افغانستان فراهم است

سازمان ملل متحد گفته است که خطر گسترش بيماری ايدز در افغانستان در حال افزايش است.

آمار دقيقی از شمار مبتلايان به بيماری ايدز و يا ناقلان ويروس اچ آی وی در افغانستان در دست نيست، اما در گزارشی که در آستانه روز جهانی ايدز از سوی صندوق جمعيت سازمان ملل متحد منتشر شده، گفته شده است در صورتی که تدابير جدی اتخاذ نشود، وضعيت ممکن است از کنترل خارج شود.

نگرانی عمده اين است که با گسترش شمار معتادان تزريقی که از سوزنهای مشترک استفاده می کنند، ويروس اچ آی وی نيز گسترش مي يابد.

 

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده است که حدود سی و پنج حامل ويروس اچ آی وی مثبت در مراکز انتقال خون کابل شناسايی شده اند.

اين آمار هنوز نگران کننده تلقی نمی شود، اما واقعيت اين است که در کشوری مانند افغانستان که هنوز از ويرانيهای جنگ رنج می برد، هيچ کس نمی تواند از وضعيت سراسر کشور اطمينان حاصل کند.

ظرفيت محدودی در افغانستان برای به دست آوردن آمار وجود دارد و وزارت بهداشت فقط می تواند حدس بزند.

حتی در شهرها، بسياری از افغانها فقط به امکانات محدود درمانی و دارويی دسترسی دارند، بنابر اين مردم اين کشور ممکن است در اثر ابتلا به بيماری ايدز جان خود را از دست بدهند، بدون اينکه از بيماری خود آگاهی داشته باشند.

 برآورد می شود که حدود هفت هزار معتاد در اين کشور، مواد مخدر تزريقی مصرف می کنند و شواهد نشان می دهد که استفاده از سوزن مشترک در ميان اين افراد، رايج است 

برنامه های آگاهی همگانی در مورد بيماری ايدز و ويروس اچ آی وی، به ويژه در مناطق روستايی، بسياری محدود است.

بنابر اين، سازمان ملل متحد هشدار می دهد که شرايط برای گسترش خطر فراهم است.

معمولاً اين اثرات قاچاق مواد مخدر از افغانستان به خارج از کشور است که توجه ها را به خود جلب می کند؛ کشتزارهای خشخاش اين کشور، منبع تامين بخش اعظمی از هرويين جهان است.

اما سازمان ملل متحد در اين اواخر، برآورد کرده است که حدود يک ميليون معتاد به مواد مخدر در افغانستان وجود دارد.

برآورد می شود که حدود هفت هزار معتاد در اين کشور، مواد مخدر تزريقی مصرف می کنند و شواهد نشان می دهد که استفاده از سوزن مشترک در ميان اين افراد، رايج است.

به اين دليل است که سازمان ملل متحد در افغانستان، از برنامه هايی برای بالا بردن سطح آگاهی همگانی در مورد بيماری ايدز و ويروس اچ آی وی، مانند چاپ و نشر پوستر و تهيه برنامه های راديوی و تلويزيونی پشتيبانی می کند.

سازمان ملل می گويد که اکنون زمان عمل فرار رسيده است.

بوش دور جديد تبليغات براي توجيه‌ادامه حضور نظامي در عراق را آغاز مي‌كند

رييس جمهوري آمريكا در برابر نارضايتي فزاينده افكار عمومي اين كشور نسبت به شيوه وي در مديريت جنگ عراق ، روز چهارشنبه تبليغات فشرده‌اي را درباره "راهبرد جديد" براي مقابله با ناآرامي‌هاي خونين در عراق آغاز كرد كه به مدت دو هفته و تا برگزاري انتخابات سراسري عراق ادامه خواهد يافت.

"جورج بوش" در اولين سخنراني‌از چهار سخنراني پيش بيني شده براي وي در دو هفته آينده، درباره راهبرد جديد و مساله آموزش نيروهاي مسلح عراق صحبت كرد.

سخنراني او بر خلاف انتظار حاوي نكته كاملا جديدي نبود بلكه تلاشي تازه براي تكرار كاملتر توجيه دولت براي ادامه حضور نظامي در عراق با اندكي تغيير در آن بود.

بوش گفت: "پس‌از كسب تجربه نيروهاي مسلح‌عراق و پيشرفت در فرآيند سياسي آن كشور، ما خواهيم توانست از تعداد نيروهاي خود در عراق بكاهيم." رييس جمهوري آمريكا همانند گذشته‌از تعيين جدول‌زماني براي‌خروج سربازان كشورش از عراق خوداري كرد.

 

وي همچنين گفت كه سپاهيان آمريكايي هنگامي از عراق فراخوانده خواهند شد كه "ماموريت ما كه شكست دهشت افكن‌ها در عراق است به پايان برسد." بسياري بر اين اعتقاد هستند كه آمريكا هيچ برنامه‌اي براي خارج كردن تمامي سربازان خود از عراق و پايان حضور نظامي خود در آن كشور ندارد.

"دونالد رامسفيلد" وزير دفاع‌آمريكا نيز روزسه‌شنبه در قالب برنامه‌جديد تبليغاتي دولت به شرح به اصطلاح موفقيت‌هاي آمريكا در آموزش و آماده كردن رزمي نيروهاي مسلح عراق پرداخت و گفت كه واشنگتن از زمان لشكركشي و اشغال عراق تاكنون، حدود ‪۲۹پايگاه از ‪۱۱۰پايگاه نظامي فعال آن‌كشور را به‌نيروهاي عراقي بازپس داده است.

به گفته وي تعدادي از خيابان‌هاي بغداد كه در گذشته مركز ناآرامي ها بود اكنون در كنترل كامل يك گردان از نيروهاي مسلح عراق قرار دارد.

وزير دفاع آمريكا در ادامه موفقيت‌هاي لشكركشي به بغداد گفت كه ارتش عراق اكنون داراي هفت لشكر و ‪ ۳۱تيپ است. او براي نشان دادن اهميت موضوع بلافاصله يادآور شد كه‌ارتش عراق در يك سال ونيم قبل فاقد لشكر و گردان‌بود.

ولي او فراموش كرد كه يادآوري كند آمريكا پس از اشغال عراق ارتش آن كشور را رسما منحل كرد و حدود يك سال ونيم قبل عراق فاقد ارتش واقعي بود.

رامسفيلد همچنين گفت كه تعداد گردان‌هاي ارتش عراق آماده عمليات رزمي در يك سال ونيم اخير از صفر به ‪ ۹۵گردان رسيده است.

وي همچنين اعلام كرد كه آمريكا تاكنون ‪ ۲۱۲هزار نيروي نظامي و امنيتي عراق را آموزش داده است. او درباره مناطقي از عراق كه در اختيار نيروهاي نظامي و انتظامي آن كشور قرار گرفته است گفت كه حدود ‪ ۲۲۵كيلومتر مربع از منطقه بغداد، يك استان كامل (بدون ذكر نام) و يك هزار و ‪ ۱۶۵كيلومتر مربع از مساحت استان‌هاي ديگر عراق اكنون در اختيار نيروهاي مسلح عراق قرار دارند.

در همين حال برخي رسانه‌هاي آمريكا به نقل از مقام‌هاي نظامي اين كشور در عراق گزارش داده‌اند كه مسوولان نظامي براي‌آموزش و تجهيز نيروهاي عراقي، ساخت پاسگاه و تهيه لباس نيروهاي مسلح عراق در يك سال آينده از دولت بوش درخواست سه ميليارد و ‪ ۹۰۰ميليون دلار بودجه كرده‌اند.

اين مبلغ بخشي از بودجه هنگفت درخواستي جديد وزارت دفاع آمريكا براي ادامه‌برنامه آموزشي‌نيروهاي عراقي مي‌باشد. كنگره آمريكا تاكنون ‪ ۱۰ميليارد و ‪ ۶۰۰ميليون دلار براي آموزش نيروهاي عراقي اختصاص داده است.

وزارت دفاع آمريكا در حال حاضر معادل شش ميليارد دلار در ماه براي نگهداري سربازان خود در عراق هزينه مي‌كند.

رامسفيلد روز سه‌شنبه همانند ديگر رهبران نظامي و غير نظامي‌آمريكا دقت داشت كه كوچك‌ترين اشاره به مدت زماني نداشته باشد كه واشنگتن در نظر دارد پس از سپري شدن آن تامين امنيت عراق را به نيروهاي اين كشور واگذار كند.

او در عين‌حال گفت: " جابه‌جا كردن نيروهاي آمريكايي‌از عراق و قبل ازآن كه نيروهاي مسلح‌آن كشور توانايي كافي براي محافظت از سرزمين خود را داشته باشند موجب افزايش چشمگير خطرات امنيتي براي ايالات متحده خواهد شد." وزير دفاع آمريكا افزود: "سربازان آمريكايي براي جنگ با دهشت افكن ها به عراق لشكركشي كردند تا با آنها در خاك ايالات متحده روبه‌رو نشوند." بسياري از سياستمداران و رقباي حزبي دولت حاكم در واشنگتن كه‌در حمايت از بوش براي لشكر كشي به عراق هيچ كوتاهي از خود نشان ندادند اكنون بنابر انگيزه‌هايي كه‌بيش‌از همه به‌انتخابات ميان دوره‌اي در سال آينده مربوط مي‌شود او را به‌دليل سوء مديريت در جنگ عراق مورد انتقاد شديد قرار داده‌اند.

حزب دمكرات در همين چارچوب پافشاري دارد كه‌دولت بوش براي‌چگونگي ادامه و يا خاتمه حضور نظامي در عراق فاقد راهبرد مشخص و روشن مي‌باشد.

تعدادي از كارشناسان سياسي و نظامي آمريكايي اظهار داشته‌اند كه هدف نهايي بوش در عراق ادامه حضور نيروهاي نظامي "كمتر ولي مهلك تر" آمريكايي در آن كشور است.

دولت بوش همچنين روزچهارشنبه و با نزديك شدن سومين سالروز يورش نظامي به عراق جزوه‌اي با عنوان "راهبرد ملي براي پيروزي در عراق" را منتشر كرد كه در ‪ ۳۵صفحه به شرح اولويت‌ها در عراق پرداخته است.

بوش در سخنراني خود با تكيه بر مطالب مندرج در اين جزوه منتشر شده در باره اهداف كوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت در عراق صحبت كرد.

پيروزي كوتاه مدت در عراق شامل "شكست دهشت افكن ها، بازسازي نهاد ها، پرداختن به مشكلات سياسي و ايجاد نيروهاي نظامي و امنيتي" خواهد بود.

چشم انداز دراز مدت براي عراق نيز شامل ايجاد يك كشور "صلح دوست، مردم سالار و يكپارچه‌اي است كه شريك تمام عيار آمريكا در جنگ عليه ترور خواهد بود."

بوش همچنين در سخنراني‌خود درباره موفقيت‌هاي نيروهاي‌آمريكايي در عراق در رويارويي با ناآرامي‌هاي خونين در آن كشور صحبت كرد.

در بخشي از جزوه ‪ ۳۵صفحه‌اي رياست جمهوري‌آمريكا با اشاره به‌آغاز تعيير موضع كشورهاي عرب سني نسبت به‌عراق گفته‌است: "ديگر كشورهاي ( عرب ) منطقه، به‌تازگي براي حمايت‌از مردم‌سالاري درحال ظهور در عراق به حركت درآمده‌اند." رييس جمهوري آمريكا در جزوه منتشره خود همچنين مدعي شده است: "ايران و سوريه دو همسايه غير دوست هستند.

 


در واكنش به سخنان بوش دمكرات‌هاي آمريكا از بوش انتقاد كردند

خبرگزاري فارس: اعضاي حزب دمكرات آمريكا در واكنش به سخنان امروز جرج بوش رييس جمهوري اين كشور، وي را به ضايع كردن فرصت‌ها براي ارايه راهكاري واقعي درباره جنگ عراق متهم كردند. 

به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، هري رايد رييس حزب دمكرات در سناي آمريكا در پي سخنان امروز جرج بوش رييس جمهوري آمريكا مبني بر خودداري از تعيين جدول زمانبندي براي خروج نيروهاي نظامي اين كشور از خاك عراق گفت: «بوش يك بار ديگر سخنان پيشين خود را تكرار كرد و فرصت را براي ارايه راهكاري مناسب براي موفقيت در عراق و خروج نيروهاي آمريكايي از اين كشور از دست داد.»

جان كري نامزد انتخابات پيشين رياست جمهوري در آمريكا نيز گفت: «سخنراني امروز بوش يادآور سخنراني وي درباره پايان عمليات نظامي در عراق بود.»

جك ريد سناتور دمكرات آمريكايي نيز گفت: «واقعا متاسفم كه بوش بجاي ارايه رويكردي واقع بينانه درباره آينده نيروهاي آمريكايي در عراق تنها به ارايه فهرستي از تلاش هاي پيشين خود در اين كشور و ايراد سخنراني بسنده كرد.»

ادوارد كندي نيز گفت: «تلاش بوش براي فريب دادن مردم درباره راهكارهاي وي در عراق به جايي نخواهد رسيد و اگر آنگونه كه بوش تظاهر مي‌كند، اوضاع در عراق واقعا بر وفق مراد بود، بايد مي توانستيم در سال 2006 نيروهاي آمريكايي را از خاك عراق خارج كنيم.»

راس فينگلد سناتور دمكرات آمريكايي كه براي نخستين بار خواستار تعيين جدول زماني براي خروج نيروهاي آمريكايي از خاك عراق شده بود گفت: «كاخ سفيد نه تنها گامي به جلو برنداشت بلكه يك گام نيز عقب نشيني كرد.»

وي افزود: «حفظ نيروهاي آمريكايي در خاك عراق نمي تواند يك راهكار مناسب باشد.»

دولت دانمارك از آمريكا انتقاد كرد

دولت دانمارك يك متحد نزديك آمريكا در جنگ عراق روز چهارشنبه از عدم موافقت واشنگتن با دسترسي آزادانه بازرسان سازمان ملل به بازداشت‌شدگان در زندان نظامي جنجال برانگيز خليج گوانتانامو در كوبا انتقاد كرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از كپنهاگ ، "آندرس فاگ راسموسن" نخست وزير دانمارك هنگامي كه در پارلمان اين كشور توسط جناح مخالف چپ گرا در مورد تصميم واشنگتن مورد سوال قرار گرفت، گفت: "من از شيوه مديريت اين مساله از سوي آمريكا به هيچ وجه راضي نيستم."

با اين حال " راسموسن " درخواستهاي مطرح شده در مورد مداخله شخصي براي گفت و گو با بوش در مورد اين قضيه را رد كرد.

وي گفت: "اين قضيه به بهترين نحو با برخورد اتحاديه اروپا روبرو خواهد شد و يك اعتراض جمعي تاثير بيشتري دارد."

سازمان ملل طي ماه جاري دعوت آمريكا براي بازرسي از گوانتانامو را رد كرده و گفت: به هيچ وجه جايي براي اين بازرسي وجود ندارد چرا كه مقامات آمريكا به مقامات سازمان ملل اجازه دسترسي آزادانه به بازداشت شدگان را نخواهند داد.

"مانفرد نوواك" گزارشگر ويژه سازمان ملل در حال تحقيق در مورد اتهامات نقض حقوق بشر در ارتباط با زندان گوانتانامو است.

روزنامه‌بلژيكي: نظاميان‌آمريكايي علاقمند به برقراري آرامش در عراق نيستند

سايت اينترنتي روزنامه بلژيكي "دو مورگن" (‪ (De Morgenچاپ بروكسل نوشت:ديگر كسي نمي‌پذيرد كه نظاميان آمريكايي علاقمند به برقراي آرامش و نظم دادن به امور عراق هستند.

روزنامه دو مورگن پنجشنبه شب سخنراني اخير "جرج بوش" رييس جمهور آمريكا را درباره اوضاع عراق، نمايشي اغراق آميز توصيف كرد و نوشت: جورج بوش مي‌خواهد انتقادهاي فزاينده از سياستهايش را با جملات اغراق آميز و تكراري به انحراف بكشاند اما بايد قبول كرد كه اين ادعاها با واقعيت‌هاي موجود در عراق همخواني ندارند.

سايت اينترنتي روزنامه ليبرال انگليسي "اينديپندت(‪ "(Independentنيز با اشاره به سخنان جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در مورد عراق نوشت: اين سخنان به استراتژي آمريكا در عراق برمي‌گردد.

اينديپندت افزود: در واقع بوش خواست افكار عمومي را كه به شدت عليه جنگ موضع گرفته‌اند به گونه‌اي متقاعد سازد كه سياست او سرانجام به پيروزي مي‌انجامد، اما همه ميدانند كه اين فقط سخنان او نيست كه تعيين‌كننده است، بلكه مهم اتفاق‌هايي هستند كه ‪ ۵۰۰۰مايل دورتر از مرزهاي آمريكا در عراق روي مي‌دهند.

اينديپندت عراق را مشابه ويتنام توصيف كرد و گفت آمريكا همانطور كه در ويتنام به نتيجه نرسيد در عراق هم با شكست روبرو خواهد شد.

اينديپندت رييس جمهور آمريكا را با معضل بزرگي روبرو دانست و نوشت:

مردم آمريكا مي‌خواهند نظاميان كشورشان از عراق فراخوانده شوند.

نخستین شکایت علیه زندان های مخفی"سیا" در اروپا

جمعیت آمریکایی دفاع از حقوق آزادی های شهروندان در آمریکا در نظر دارد به نمایندگی از یک زندانی سابق زندان های مخفی سازمان سیا در افغانستان شکایت کند.

به قول از خبرگزاری فرانسه ، جمعیت آمریکایی دفاع از آزادی های شهروندان ( ACLY) درنظر دارد؛ علیه سازمان سیا آمریکا شکایت کند.

این شکایت جمعیت دفاع از آزادی های شهروندان به نمایندگی از مردی که تاکید دارد پس از دستگیری و مورد ضرب وشتم قرار گرفتن در زندان مخفی آمریکا در افغانستان حبس شد، صورت می گیرد.

این شکایت اولین دادخواستی است که علیه زندان های مخفی آمریکایی درخارج از مرزهای این کشور تنظیم می شود.

در روزهای اخیر وجود زندان های مخفی سازمان های سیا درکشورهای اروپایی فاش شد.

جمعیت آمریکایی دفاع از آزادی های شهروندان قراراست سه شنبه آتی در ویرجینیا واقع درشرق آمریکا به نمایندگی از مردی که کاملاً بی گناه بوده و بدون اثبات هیچ اتهامی پس از آنکه مورد آزارو اذیت قرارگرفت آزاد شد ، اقامه دعوی کند.

این شکایت ، مقامات سیا را شدیدا به نقض قوانین حقوق بشر متهم می کند. مسئولان سیا پس از آنکه به زیردستان خود دستور ربودن یک فرد بی گناه را دادند مانع آن شدند که وی هرگونه تماسی با خارج برقرار کند.

همچنین این فرد دراین مدت به شدت مورد ضرب وشتم قرا گرفت و به وی مواد مخدر تزریق شد و پس از آن، به زندان های مخفی سیا در افغانستان منتقل گردید و تا مدتی پیش از اثبات اتهامش در این زندان ها باقی ماند.

این جمعیت همچنین شرکت های هواپیمایی را که این فرد بیگناه را به زندان های مخفی سیا منتقل کردند، قانوناً مسئول همکاری در نقض قوانین حقوق بشر می داند.

این فرد صبح سه شنبه آتی به منظور ارائه شکایت خود ، کنفرانسی مطبوعاتی به همراه این جمعیت دفاع ازآزادی های شهروندان ، در واشنگتن برگزار می کند.

درحالی که فاش شدن وجود زندان های مخفی وابسته به سازمان سیا در اروپا موجی از خشم ونفرت را برانگیخته است، روز گذشته فاش شد که دولت انگلیس هم با آمریکا در این زمینه همکاری داشته است.

خليل زاد ، مامور جديد بوش براي تعامل با ايران

جورج بوش ، رئيس جمهور امريکا از زلماي خليل زاد، سفير امريکا در عراق خواسته است تا براي کمک به رفع ناآرامي ها در عراق با ايران تماس برقرار کند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه ، زلماي خليل زاد ، سفير امريکا در عراق در گفتگو با نيوزويک افزود: از طرف رئيس جمهور اجازه يافته ام با ايراني ها تعامل داشته باشم.

وي افزود: نشستهايي برگزار خواهد شد و اين ، همچنين يک نقطه عزيمت و تعديل خواهد بود. تلويزيون اي.بي.سي هم اين رويکرد و پيشنهاد امريکا در برابر ايران را در برنامه «اين هفته» که ديروز پخش شد ، تاييد کرد و گزارش داد که خليل زاد قرار است با دولت ايران درخصوص ناآرامي هاي جاري عراق تماس مستقيم داشته باشد.

 

سند محرمانه اختلاف «بوش» و «بلر» درباره ايران منتشر شد

 

يک هفته نامه انگليسي ، سند محرمانه مذاکرات رهبران امريکا و انگليس را مبني بر اختلاف نظر بوش و بلر درباره همکاري ايران براي پايان ناآرامي ها در عراق منتشر کرد.به گزارش ايرنا، هفته نامه ساندي تايمز چاپ لندن در شماره جديد خود با انتشار جزييات مذاکره جورج بوش ، رئيس جمهوري امريکا و توني بلر ، نخست وزير انگليس در کاخ سفيد در 16 آوريل سال 2004 نوشت که مذاکرات اين دو رهبر نشانگر دامنه اختلاف آنان در مسائل خاورميانه و بحران عراق است.

اين سند ظاهرا يکي ديگر از مدارک محرمانه درباره روابط بلر و بوش است که توسط دستياران يک نماينده سابق پارلمان به روزنامه هاي انگليس درز کرده است.

در گزارش اين هفته نامه آمده است : بلر خواستار جذب همکاري مقام هاي ايراني براي کمک به پايان ناآرامي هاي عراق شد اما کاخ سفيد مخالف کمک گرفتن از تهران بود. به نوشته ساندي تايمز ، در آن زمان که امريکا درگير مقابله سنگين با فعاليت هاي تروريستي گروه ابومصعب الزرقاوي بود، انگليس تلاش کرد با ديپلمات هاي ايراني مذاکره کند. در اين گزارش از سرنايجل شينوالد، مشاور سياست خارجي و کالين پاول ، وزير خارجه وقت امريکا به عنوان افراد حاضر در گفتگوهاي بوش و بلر در کاخ سفيد ياد شده است.

براساس اين گزارش ، يکي ديگر از موارد اختلاف بوش و بلر نقش سازمان ملل در آغاز کار دولت جديد عراق بود. بوش اعتقاد داشت که اين نقش بايد حداقل باشد ولي بلر مي گفت که حضور سازمان ملل در عراق براي مشروعيت بخشيدن به روند تغييرات در اين کشور ضروري است.

اين هفته نامه انگليسي نوشت : با اين حال در اين زمينه تصميم بوش بر پيشنهاد بلر غلبه کرد و نقش سازمان ملل در تحولات عراق کمرنگ باقي ماند. ساندي تايمز افزود: وجود اختلاف هاي عميق بين ديپلمات هاي انگليسي و امريکايي در مسائل بين المللي تنها چند روز پيش از ديدار بوش و بلر منجر به استعفاي جرمي گرين استاک ، سفير وقت لندن در واشنگتن شد.

 

برلوسكني در ديدار با همتاي اسپانياييِ‌اش:

خروج نيروهاي خارجي از عراق به بروز هرج و مرج

 

سيلويو برلوسكني اظهار داشت كه خروج نيروهاي خارجي از عراق اين كشور را دستخوش هرج و مرج خواهد كرد.

 

به نقل از خبرگزاري شينهوا، سيلويو برلوسكني، نخست وزير ايتاليا، در ديدار با همتاي اسپانيايي خود، خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو، گفت: ما فكر مي‌كنيم كه خروج سريع نظاميان در مقطع فعلي، عراق را به هرج و مرج و بروز جنگ داخلي خواهد كشاند.

 

وي افزود كه در واقع كليه‌ي جوامع بين‌المللي نيز اين گونه فكر مي‌كنند.

 

رهبر جناح راست ميانه‌ي ايتاليا ادامه داد: اين كه جوامع بين‌المللي در عراق باقي مانده و به برقراري نظم عمومي بپردازند تا كشوري مستقل و دموكراتيك نهادينه شود، از اهميت بسزايي برخوردار است.

 

برلوسكني كه از متحدان سرسخت آمريكا در جنگ با تروريسم به شمار مي‌آيد، تاييد كرد كه نظاميان همزمان كه وضعيت عراق بهبود مي‌يابد، به تدريج عراق را ترك خواهند كرد.

 

اين در حالي است كه در حال حاضر 3000 نظامي ايتاليايي در پايگاهي در جنوب شهر ناصريه در عراق مستقر هستند. ايتاليا كه در عمليات‌هاي جنگي در عراق شركت ندارد، 300 تن از سربازان خود را در ماه سپتامبر گذشته از اين كشور خارج كرد.

 

ايتاليا پس از انگليس با 8500 نظامي و كره‌ي جنوبي با 3200 نظامي، داراي بيشترين تعداد سرباز در عراق است.

 

ماه گذشته برلوسكني گفته بود كه ايتاليا در پايان سال 2006 از عراق خارج خواهد شد.

 

در همين حال زاپاترو، اظهار داشت كه ايجاد عراق دموكراتيك، منسجم و با ثبات، هدف مشخص كليه‌ي جوامع بين‌المللي است.

 

نخست وزير اسپانيا با خروج نظاميان كشورش از عراق در ماه مارس سال 2004 عملا از دولت بوش فاصله گرفت. برلوسكني طي ديدارش با زاپاترو، با تاكيد بر نقش بشردوستانه‌ي عمليات‌هاي نيروهاي ايتاليايي گفت كه سربازان كشورش با انجام 500 عمليات فشرده به مردم عراق كمك‌هاي ويژه‌اي كرده‌اند.

 

وي همچنين بيان داشت كه نظاميان ايتاليايي تاكنون 10 هزار عراقي، 9000 افسر پليس و 1000 سرباز ارتش را آموزش داده‌اند.

 

 

 


شارون:

من پيروز انتخاباتم

براي ازسرگيري مذاكره با سوريه عجله ندارم

براي مصالحه‌ي دائم با فلسطينيان راهي جز خروج از ليكود نداشتم

 

 

آريل شارون با اطمينان از پيروزي در انتخابات سراسري ماه مارس اعلام كرد، وي تمام تلاشش را براي دستيابي به توافقنامه‌ي صلح با فلسطينيان در سومين دوره‌ي نخست وزيري‌اش به كار مي‌بندد.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي الجزيره، آريل شارون نخست وزير اسراييل، هم‌چنين درباره‌ي "احتمال اقدام نظامي عليه ايران براي متوقف كردن برنامه‌هاي هسته‌يي اين كشور" گفت: من اطمينان دارم كه قبل از انجام چنين اقدامي، تمام تلاَ‌ش‌ها براي تحت فشار قرار دادن ايران در توقف تمام فعاليت‌هايش انجام خواهد شد.

 

شارون اعلام كرد، هدف اصلي وي براي ترك حزب ليكود و تشكيل جنبش ميانه‌روي كاديما (پيشرو)، پيشرفت در توافق با فلسطينيان بود.

 

نظرسنجي‌ها نيز نشان مي‌دهد كه حزب جديد شارون در انتخابات ‌٢٨ مارس در صدر قرار دارد و اين حزب مي‌تواند با حزب كارگر ائتلافي كارآمد با دستور كار صلح برقرار كند.

 

شارون پيش بيني كرد: من پيروز اين انتخابات هستم.

 

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با تاكيد بر تعهدش به طرح نقشه‌ي راه، اظهار داشت، وي نهايت تلاشش را براي پيشبرد روند صلح به كار مي‌بندد.

 

اين در حالي است كه وي افزود، اسراييل تحت هر توافقنامه‌ي صلح نهايي، شهرك‌هاي بزرگ كرانه‌ي باختري را حفظ مي‌كند و اعلام كرد كه رهاسازي دره‌ي اردن در كرانه‌ي باختري براي اسراييل بسيار سخت است و اين منطقه را يك منطقه‌ي امنيتي خواند.

 

شارون گفت، وي هيچ عقب نشيني يك جانبه‌ي ديگري را پيش بيني نمي‌كند.

 

وي همچنين با بيان اينكه شهرك‌سازي در برخي از اراضي ادامه مي‌يابد، گفت كه وي شهرك‌نشينان اسراييلي را كه در طرف فلسطيني ديوار حايل زندگي مي‌كنند، ترغيب نمي‌كند تا به سرزمين‌هاي اشغالي بازگردند.

 

دفتر ثبت آمار دولتي اسراييل نيز اعلام كرد، پيش بيني مي‌شود كه جمعيت شهرك نشينان يهودي در كرانه‌ي باختري تا ‌٣/٤ درصد سريعتر از بقيه‌ي مناطق اسراييل در سال ‌٢٠٠٥ رشد داشته باشد. ‌٢٤٣ هزار شهرك نشين در ميان بيش از دو ميليون فلسطيني در اراضي فلسطينيان زندگي مي‌كنند.

 

ترديدهاي زيادي وجود دارد كه ائتلاف چپ ميانه‌روي شارون به توافقنامه‌ي صلح با فلسطينيان در حالي كه مذاكرات با آنها با بن‌بست روبه‌رو شده، دست يابد.

 

نخست وزير اسراييل اظهار داشت، وي براي ازسرگيري مذاكرات صلح با سوريه هيچ عجله‌اي ندارد.

 

وي افزود، آغاز چنين مذاكراتي تنها از فشار آمريكا و فرانسه بر رژيم سوريه مي‌كاهد.

 

شارون با اشاره به مناطقي كه اسراييل در جنگ خاورميانه از سوريه غصب كرده، گفت: ‌از ديدگاه من اسراييل نبايد بلندي‌هاي جولان را رها كند.

 

وي مدعي شد: سوريه خواست‌هايش را براي كنترل بر لبنان كنار نگذاشته است.

 

از سوي ديگر، خبرگزاري شينهوا به نقل از شارون اعلام كرد: به نظر مي‌رسد تلف كردن زمان و پرداختن به مسايل شخصي و نارضايتي يك يا چند مخالف، درست نيست.

 

وي در تشريح دلايلش براي خروج از ليكود افزود: به همين دليل من فهميدم كه براي دستيابي به صلح دائم با فلسطينيان هيچ راهي جز اين وجود ندارد.

 

بر اساس آخرين نظرسنجي‌ "هاآرتص - ديالوگ"، ‌٤٧ درصد از پاسخ دهندگان شارون را محبوب‌ترين كانديدا در رقابت نخست وزيري‌ اسراييل بر شمردند.

 

براساس اين نظرسنجي، حزب ليكود تنها ‌٩ كرسي پارلمان را از آن خود مي‌كند. حزب كاديما ‌٣٧ كرسي و حزب كارگز ‌٢٦ كرسي را به خود اختصاص مي‌دهد.

 

 

 

كارگران بخش مكانيك ايتاليا براي تمديد قرار دادهادست به تظاهرات زدند

ده‌ها هزار تن از كارگران بخش مكانيك ايتاليا ديروز درشهر رم دست به تظاهرات زدند.

 

به گزارش روزنامه " كوريره دلاسرا " روز گذشته كارگرهاي اين بخش در سراسر ايتاليا دست به‌اعتصاب زده و ده‌ها هزارنفر نيز در پايتخت ايتاليا براي تمديد قراردادها و بهبود شرايط كاري وافزايش حقوق تظاهرات كردند.

 

به گفته سخنگويان سنديكاهاي كارگري ايتاليا بيش از‪ ۸۰درصد كارگران اين بخش دراعتصاب ديروز شركت كردند.

سه شنبه آينده مذاكرات براي تمديد قراردادها با كارگران اين بخش‌از سرگرفته خواهد شد، " گوليئلمو اپيفاني" رييس چي. جي. اي. ال. بزرگترين سنديكاي كارگري ايتاليااز بخش صنايع اين كشور خواست تا پايان سال جاري ميلادي قراردادهاي مذكور را تمديد كنند.

نشست بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگها در اسپانيا برگزار مي‌شود

اولين نشست بين‌المللي درباره گفت‌وگو ميان مذاهب و فرهنگها بيستم آذر ماه در شهر "بيلبائو" واقع در شمال اسپانيا برگزار مي‌شود.

به نوشته روزنامه "آ ب ث" چاپ مادريد، سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) و موسسه "پاكس رومانا" نشست مذكور را با پشتيباني گروه بلندپايه اتحاد تمدن‌هاي سازمان ملل متحد برگزار مي‌كنند.

نمايندگان مسلمان، مسيحي، يهودي و بودايي قرار است در اين برنامه، مشتركات تاريخي ميان مذهبهاي مختلف و راههاي رسيدن به صلح پايدار در دنياي امروز را مورد بررسي قرار دهند.

"عزي كرم" مدير برنامه زنان در كنفرانس جهاني مذهبها براي صلح، اسقف آلباني، "گوستاوو گوتيرز" نظريه پرداز اسپانيايي و "رنه ساموئل سيرات" روحاني يهودي فرانسه از جمله افراد شركت‌كننده در اين نشست خواهند بود.

گروه بلندپايه سازمان ملل متحد براي اتحاد تمدن‌ها نيز هفته‌گذشته اولين نشست خود را در جزيره "مايوركا" اسپانيا برگزار كرد كه "محمد خاتمي" رييس جمهور سابق ايران به عنوان يكي از اعضا در آن شركت داشت.

اين گروه ‪ ۱۸نفره قرار است راههاي رسيدن به اتحاد ميان تمدن‌ها را بررسي كند و در مهر ماه سال آينده يك بيانيه عملي درباره راههاي رسيدن به اين اتحاد را به "كوفي عنان" دبير كل سازمان ملل ارائه دهد.

 

روز جهانى معلولين 

 معلولان می‌خواهند از نظر انسانى و عرفى، شاهد رفتارى معمول و غير ترحم‌آميز از ديگران باشند. 

 

 

 سوم دسامبر را سازمان ملل متحد روز جهانى معلولين نام نهاده است. تنها در اروپا ۳۷ ميليون معلول زندگى می‌كنند. ديرزمانى است كه اتحاديه اروپا در تلاش كسب حقوق برابر و در نتيجه كيفيت زندگى برابر براى معلولان است. با اين ‌وجود، در كشورهاى عضو اين اتحاديه موقعيت معلولان در زمينه برابرى‌هاى قانونى و رفع تبعيض، كماكان تفاوت وجود دارد.

قرار بر عدم مرزبندى ميان نژادها، خاستگاه‌هاى قومى يا جنسيتى در اجراى قوانين، از پنج سال پيش دراروپا گذاشته شد. با اين همه در برخى كشورهاى عضو اتحاديه اروپا هنوز اين رهنمودها آرزويى بيش نيستند. مثلا معلولان كماكان نابرابرى‌هايى در زمينه‌هاى مربوط به بيمه يا شركتهاى مسافرتى  را كه حاضر به تقبل سرويس‌هاى مربوط به آنها نمی‌شوند، تجربه می‌كنند. در ايجاد مهد كودك‌هاى ويژه براى كودكان  يا استراحتگاه‌هاى مخصوص ، در ايجاد اشتغال يا مهيا كردن موقعيت‌هاى آموزشى براى آنها عموما صرفه‌جويى می‌شود. يك مورد بارز ديگر از اهمال نسبت به معلولان مربوط به تسهيلات رفت و آمد آنها به ادارات يا سوار و پياده شدن وسايل نقليه عمومى  است.

در همين زمينه يك معلول قطع نخاعى فرانسوى كه درپاريس زندگى می‌كند می‌گويد:

”سوار متروشدن كه عملا غير ممكن است چون تنها پلكان براى رسيدن به قطارها ساخته‌اند. آسانسور و پله برقى همه جا نيست.“

پاريس شهر موزه‌هاست اما مثلا بازديد از موزه  لوور با صندلى چرخدار مصيبتى است. تنها در پاره‌ای  فروشگاهها، رستوران‌ها يا تماشاخانه‌ها و موزه‌ها براى آسايش معلولان امكاناتى فراهم شده است. 

در مقابل لندن را می‌توان براى معلولان جسمى شهر مناسبت‌ترى به حساب آورد. در اين شهر معلولين از حمايت‌هاى مالى بهره‌مند می‌شوند، سهمى از بازار كار برايشان در نظر گرفته شده، جهت ورود و خروج آنها به فروشگاه‌ها، سينماها و اداره‌ها  تدابيرى انديشيده شده و حتى از آوريل سال جارى قانون ضد تبعيض عليه معلولين در كتاب حقوق ملى بريتانيا گنجانده شده است.

در سوئد نيز وضع چه بسا از انگلستان بهتر است. سوئدى‌ها تصميم گرفته‌اند تا سال ۲۰۱۰ شهر استكهلم را مطبوع‌ترين پايتخت دنيا براى معلولين بكنند. براى دستيابي به اين هدف از سال ۹۹ ميلادى تا كنون در اين كشور سالانه ۱۱ ميليون يورو هزينه شده است. از جمله تسهيلات در نظر گرفته شده در استكهلم ساخت پياده روهاى مناسب براى نابينايان يا كسانى است كه با صندلى چرخدار حركت می‌كنند. به اين قرار كه در  يك سمت هر چهارراه حاشيه يا لبه‌ای  وجود داشته باشد كه نابينايان بتوانند عصاى خويش را به آن بزنند و در يك طرف ديگر مسير يا صفحه‌ای  براى حركت كسانى كه روى چرخ هستند.

معلولين آلمان كه تعدادشان حدود ۸ ميليون نفر است می‌خواهند از اين حق كه كجا بروند، كجا زندگى كنند، كجا كار يا تفريح كنند برخوردار باشند و پرستاران‌شان بعنوان همراه و كمك  كنارشان باشند. اين چيزى است كه  به قول رييس اتحاديه سراسرى توانبخشى معلولان آلمان دستكم با وارد شدن به كتاب جديد قوانين اجتماعى كشور تضمين شده است.

در ايتاليا هم معلولين بطور معمول در خانواده‌هاى خود مورد مراقبت قرار دارند. در حال حاضر يك اتحاديه بزرگ بنام اتحاديه خانواده معلولان در اين كشور وجود دارد كه يك خانم ايتاليايى چهل سال قبل پس از تولد دختری معلول آن را بنيانگزارى كرده است. اين اتحاديه قبلا از امكانات مالـى و تداركاتى مناسبى برخوردار بوده كه اينك رو به كاستي گذاشته‌اند.

در مجارستان ششصد هزار معلول زندگي می‌كنند كه شكايتى از وضع خود ندارند چرا كه حتى براى معلولين ذهنى نيز از نظرقانونى امكاناتى در نظر گرفته شده اما بودجه و كمك‌های مربوط به آنها در اين كشور نيز رو به كاهش است.

سخن آخر اين كه معلولين خواهان اين هستند كه همراه برخوردارى از حقوق مشابه با ساير شهروندان، از نظر انسانى و عرفى  رفتارى معمول و غير ترحم‌آميز از ديگران را شاهد باشند.

 

 

210 پرواز هواپیماهای "سیا" بر فراز انگلیس

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به "سیا" برای انجام برخی ماموریت های خود از 20 شهر انگلیس 210 پرواز داشته است .

به نوشته روزنامه تاگس اشپیگل ،  برخی از رسانه های گروهی در انگلیس نیز با انتشار این خبر خاطر نشان کرده اند : فرودگاههای انگلیسی واقع در شهرهای  ادینبورگ ، پرست ویک و گلاسکو  شاهد پروازهای هواپیماهای سیا بوده اند .

 

بررسی های انجام شده نشان می دهد که تاریخ پرواز این هواپیماها در این سه فرودگاه به ترتیب 20 ژوئن 2004 میلادی ، 13 نوامبر 2004 و 16 سپتامبر سال 2005 میلادی اعلام شده است .

 

دو فرودگاه شهرهای پرست ویک و گلاسکو در انگلیس شاهد به ترتیب 75 و 74 پرواز بوده اند .

 

این روزنامه همچنین نوشت : تصاویری از فرود هواپیماهای سیا در فرودگاه کابل افغانستان نیز در دست است .

 

آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر جمع زیادی از زندانیان مظنون به تروریسم را به کشورهای دیگر جهان منتقل کرده است. این خبر رسوایی بزرگی برای دولت آمریکا بوجود آورد و واکنش متفاوت کشورهای جهان را برانگیخت.

 

دولتهای اروپایی ، آمریکا را تحت فشار قرار داده اند تا توضیحاتی در باره پرواز هواپیمای حامل زندانیان سیا در اروپا ارائه دهد

یک سخنگوی کمیسیون اروپایی نیز اعلام کرد که شورای اروپا رسیدگی به گزارش مربوط به بازداشتگاه های مخفی سازمان"سیا" را در اروپای شرقی آغاز کرده است.

 

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده بود که سازمان جاسوسی آمریکا " سیا " پس از حملات یازده سپتامبر مظنونان القاعده را در زندانهای هشت کشور ازجمله تایلند ، افغانستان و چند کشور اروپای شرقی نگهداری می کند .

 

مجله آلمانی اشپیگل در گزارشی درباره پرواز سری هواپیماهای سیا بر فراز آلمان نوشت : بررسی ها نشان داده که حدود 437 مورد پرواز هواپیماهای سیا بر فراز آلمان صورت گرفته است .

انتقاد سازمان ملل از اسراييل

 

نشست ساليانه بررسي وضعيت خاورميانه در مجمع عمومي سازمان ملل با انتقاد از رژيم صهيونيستي به پايان رسيد.

به نوشته پايگاه اينترنتي محيط، اين سازمان از اسراييل خواست تا براي برقراري صلح در منطقه بيشتر كوشش كند. اكثر اعضاء مجمع با وجود اعتراض هاي اسراييل و آمريكا به توافق نامه ساليانه راي دادند.

تصميم هاي مجمع عمومي فقط بيانگر نظرجهاني درباره موضوعات مختلف است و الزام آور نيست.

 

از منابع مختلف حبری 


December 4th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها